بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: فإذاقضیتم منا سککم فاذکروالله کذکرکم آبائکم او اشد ذکرا
(چون مناسک خود را به پایان بردید، خدا را چنان یاد کنید که پدران و برترین عزیزان خود را یاد میکنید، بل از آن نیز بیشتر) "سوره بقره آیه ی 200"

برادران و خواهران مسلمان!
روزهای حج ، روزهای امید و نوید است. از سوئی شکوه همبستگی میان مسافران خانه ی توحید، در دلها امید می آفریند، و از سوئی طراوت یافتن جانها به برکت ذکر الهی، گشایش درهای رحمت را نوید می دهد.
حاجیان پس از آنکه مناسک پر رمز و راز حج را که خود لبالب از ذکر و خشوع است به جای آوردند، بار دیگر به ذکر خدا فراخوانده می شوند. این تاکید از آنرو است که یاد خدا دلهای افسرده را فروغ می بخشد و نور ایمان و امید در آن میدمد... و دل آنگاه که امیدوار و مومن است، آدمی را بر درست پیمودن ِگردنه های لغزنده و پرچالش زندگی و رسیدن به قله های کمال مادی و معنوی قادر می سازد.
معنویت حج، همین در ذکرالله است که چون روح در یکایک اعمال حج گنجانیده شده است. این سرچشمه ی مبارک باید پس از دوران حج نیز همچنان بجو شد و این دستاورد، ادامه یابد.
آدمی در میدانهای گوناگون زندگی، قربانی غفلت خویش است. هرجا غفلت هست انهدام اخلاقی و انحراف فکری و هزیمت روحی نیز هست. و همین ضایعات است که به نوبه خود میتواند علاوه بر اضمحلال شخصیت افراد انسان، شکست ملتها و فروپاشی تمدنها را نیز پدید آورد.
حج یکی از برترین تدابیر اسلام در غفلت زدائی است. بین المللی بودن این مراسم، گویا این پیام را می رساند که امت اسلامی در هویت جمعی خود نیز ، جدا از وظیفه ی فردی هر مسلمان، موظف به غفلت زدائی از خویشتن است.
عبادات و مناسک حج، فرصت می دهد که ما اسارت و وابستگی غفلتبار خود به لذت طلبی و هوس و تن آسائی را موقتا ترک کنیم. احرام وطواف و نماز و سعی و وقوف ، ما را از یاد خدا سرشار و به حریم الهی نزدیک می کند، و لذت انس با خدا را درکام جان ما مینشاند.
از سوی دیگر ، شکوه و جلال این گردهمائی بی نظیر، ما را با واقعیت امت عظیم اسلامی که فراتر از ملتها و نژادها و رنگها و زبانها است، آشنا می سازد. این جمع درهم تنیده و هماهنگ، این زبانها که همه به یک سخن مترنم اند، این تَن ها و دلها که همه بـــه یــک قبلـــه رو می آورنــد ایــن انسانها که دهها کشور و ملت را نمایندگی می کنند، همه متعلق به یک واحد و یک مجموعه ى عظیم اند، و آن امت اسلامی است.
حقیقت آن است که امت اسلامی دورانی دراز، در غفلت از خویش گذرانیده است. عقب ماندگی های امروز علمی و عملی و فرودست ماندن در میدان سیاست و صنعت و اقتصاد، محصول تلخ آن غفلتها است... و اکنون با تحول شگرفی که در جهان پدید آمده یا در حال پدید آمدن است، امت اسلامی باید غفلت های گذشته ی خود را جبران کند... و خوشبختانه برخی پدیده های دوران کنونی، نوید دهنده ی آغاز این حرکت جبرانی است.
تردید نباید کرد که دنیای استکبار، بیداری مسلمانان و اتحاد اسلامی و پیشرفت ملتهای ما در میدانهای دانش و سیاست و نوآوری را ، بزرگترین مانع سلطه و سیطره ی جهانی خود می شمارد و با همه ی توان با آن می ستیزد. تجربه ی دوران استعمار و نواستعماری پیش روی ما ملتهای مسلمان است. امروز که دوران استعمار فرانوین است باید از آن تجربه ها درس بیاموزیم و بار دیگر برای مدتی طولانی، دشمن را بر سرنوشت خود مسلط نکنیم.
در آن دورانهای تلخ و سیاه، قدرتهای مسلط غربی، همه ی ابزارهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی را برای تضعیف کشورها و ملتهای مسلمان به کار گرفتند و تفرقه و فقر و جهل را بر آنان تحمیل کردند.غفلت و تنبلی و ضعف نفس بسیاری از رجال سیاسی، و مسئولیت ناپذیری بسیاری از نخبگان فرهنگی ما به آنان کمک کرد، و نتیجه، غارت ثروتهای ما، و تحقیر و حتی انکارهویت ما، و نابود شدن استقلال ما شد. ما ملتهای مسلمان روز بروز ضعیفتر شدیم و چپاولگران زیاده خواه و سلطه طلب روز بروز قوی تر.
اکنون که به برکت فداکاری مبارزان و شجاعت و صداقت رهبران دربرخی از نقاط دنیای اسلام، بیداری اسلامی امواج خود را گسترش داده و جوانان و نخبگان و آحاد مردم را در بسیاری از کشورهای اسلامی به میدان آورده و چهره ی غدّار سلطه طلبان برای بسیاری از سیاستمداران و زمامداران مسلمان آشکار گشته است، بار دیگر سردمداران استکبار در پی ترفندهای تازه برای ادامه و تحکیم سیطره ی خود بر دنیای اسلام اند.
شعار دموکراسی خواهی و حقوق بشر یکی از این ترفندها است.
امروز شیطان بزرگ که خود مجسمه ی شرارت و قساوت بر ضد بشر است، پرچم طرفـداری از حقـوق بشـر را بلند کرده و ملتهای خاورمیانه را به دموکراسی دعوت می کند. دموکراسی مورد نظر امریکا در این کشورها به معنای آن است که دست نشاندگانی رام و مطیع، به کمک توطئه و رشوه و تبلیغات اغواگر، در انتخاباتی ظاهراً مردمی و باطناً آمریکائی برسرکاربیایند و عامل آمریکا در تحقق هدفهای پلید استکباری شوند.
سرلوحه ی این هدفها سرکوب موج اسلامخواهی و به انزوا کشیدن دوباره ی ارزشهای اسلامی است. همه ی ابزارهای تبلیغاتی و سیاسی امریکا و دیگر سلطه طلبان، امروز به کار افتاده است تا نهضت بیداری اسلامی را به تاخیر اندازند و اگر بتوانند سرکوب کنند.
ملتهای مسلمان باید امروز کاملاً هوشیار و مراقب باشند. و علما و پیشوایان دینی، روشنفکران و دانشگاهیان، نویسندگان و شاعران و هنرمندان، جوانان و نخبگان، همه و همه باید با هوشیاری و اقدام بهنگام، نگذارند، آمریکای جهانخوار دوره ی جدیدی از سلطه ی استعماری خود بر دنیای اسلام را آغاز کند.
شعار دموکراسی خواهی از سوی سلطه گرانی که سالها مدافع رژیمهای دیکتاتوری در آسیا و آفریقا و قاره ی آمریکا بوده اند، پذیرفته نیست. داعیه ی مبارزه با خشونت و تروریسم از کسانی که خود مروّج تروریسم صهیونیستی و مرتکب خونین ترین خشونتها در عراق و افغانستان اند، نفرت آور است. ادعای طرفداری از حقوق مدنی از شیطانهائی که جنایات تروریست خون آشامی چون شارون را برمردم مظلوم فلسطین، همواره تحسین و تشویق کرده اند، فریبی مستوجب لعن و نفرین است. مرتکبان جنایات گوانتانامو و ابوغریب و زندانهای مخفی در اروپا و تحقیرکنندگان ملت عراق و فلسطین و پرورش دهندگان گروههائی که به نام اسلام، خون مسلمانان را در عراق و افغانستان مباح می شمرند، حق ندارند از حقوق بشر سخن بگویند.
دولتهای امریکا و انگلیس که شکنجه ی متهمان و حتی ریختن خون آنان در خیابانها را مجاز میشمرند و حتی شنود مکالمات تلفنی شهروندان خود بدون حکم قضائی را جایز می دانند، حق ندارند خود را طرفدار حقوق مدنی معرفی کنند. دولتهائی که با تولیـد سـلاح اتمــی و شیمیائــی و به کار گرفتن آن، تاریخ معاصر خود را سیه رو کرده اند، حق ندارند خود را متولّی عدم اشاعه ی صنعت هسته ئی قلمداد کنند.
برادران و خواهران مسلمان!
امروز جهان و به ویژه جهان اسلام دوران حساسی را می گذراند. از سوئی امواج بیداری سراسر دنیای اسلام را فراگرفته ، و از سوئی چهره ی غدّار امریکا و دیگر مستکبران از پرده ی تزویر و ریا، بیرون افتاده است. از سوئی حرکت به سمت بازیابی هویّت و اقتدار در بخشهائی از جهان اسلام آغاز شده و در کشوری به عظمت ایران اسلامی، نهالهای دانش و فناوری مستقل و بومی به بار نشسته و اعتماد به نفسی که محیط سیاسی و اجتماعی را متحول کرده بود به محیط علم و سازندگی کشیده شده است. و از سوئی رخنه های ضعف و انحطاط در آرایش سیاسی و نظامی دشمنان پدید آمده است. امروز عراق از سوئی و فلسطین و لبنان از سوئی نمایشگاه ضعف و عجز قدرت پرمدعای امریکا و صهیونیزم است. سیاست خاورمیانه ئی امریکا در نخستین گامهای خودبا موانعی بزرگ مواجه شده وناکامی در این سیاست، به حربه ئی بر ضد طراحان آن تبدیل شده است.
امروز روزی است که ملتها و دولتهای مسلمان می توانند ابتکار عمل را به دست گیرند و کاری بزرگ را آغاز کنند. کمک به ملت مظلوم فلسطین، حمایت از ملت بیدار عراق، حراست از ثبات و استقلال لبنان و سوریه و دیگر کشورهای منطقه، وظیفه ئی همگانی است، و وظیفه ی نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی و رجال ملّی و جوانان و دانشگاهیان ، سنگین تر از دیگران است. وحدت و همدلی میان پیروان مذاهب اسلامی و پرهیز از اختلافات فرقه ئی و قومی باید از برجسته ترین شعارهای این نخبگان باشد. نشاط علمی ، نشاط سیاسی، تلاش فرهنگی و بسیج کردن همه ی نیروها در این صفوف اصلی، باید سرلوحه ی دعوت آنان قرار گیرد.
دنیای اسلام برای مردمسالاری و حقوق بشر، محتاج نسخه ی مغلوط و بارها نقض شده ی غرب نیست، مردمسالاری در متن تعالیم اسلامی و حقوق انسان از برجسته ترین سخنان اسلام است. دانش را از دارندگان آن، از هرجا و هرکه ، باید آموخت ولی دنیای اسلام باید همت کند تا همیشه شاگرد نماند و از استعدادهای خود و همت خود برای نوآوری و ابتکار و تولید علم کمک بگیرد.
ارزشهای غربی که در کشورهای آنان به فروپاشی اخلاقی و رواج شهوترانی و خشونت و قانونی کردن همجنس بازی و فضاحتهای دیگری از این قبیل انجامیده، قابل تقلید نیست. اسلام با ارزشهای والای خود، برترین منبع رستگاری انسانها است و نخبگان ملتها وظیفه ی حتمی ِ بازخوانی و ترویج این ارزشها را بر دوش دارند.
تروریسم کور و وحشیانه که امروز مستمسک اشغالگران عراق برای حمله به اسلام و مسلمانان و بهانه ی ادامه ی اشغال نظامی آن کشور اسلامی است، بنابر تعالیم اسلام مطرود و محکوم است. اولین متهم این حوادث جنایتبار نظامیان امریکائی و دستگاههای جاسوسی آمریکا و اسرائیل اند که تاثیرگذاری بر روند تشکیل دولت در عراق نزدیکترین هدف خباثت آلود آنها به شمار می رود.
برادران و خواهران مسلمان!
تضمین کننـده ی همه ی هدفهای بزرگ امت اسلامی، توکل به خداوند و اعتماد به وعده ی حتمی قرآن و تحکیم اتحاد اسلامی است، و فریضه ی حج با مایه ی غنی و کارساز ذکر الله و با اجتماع متراکم و عظیم مسلمانان در مناسک آن، می تواند نقطه ی آغاز و سکوی پرش این نهضت فراگیر باشد. و برائت در قول وعمل از سردمداران کفر و استکبار دراین فریضه، الگوی عمل و نخستین گام در این راه گردد.
توفیق الهی را برای شما حجاج و دعای حضرت ولی الله اعظم روحی فداه را برای همه ی مسلمانان آرزو می کنم.